Het eerste Smaaksymposium van Groningen is een feit. Producenten, beleidsmakers, horeca en maatschappelijke organisaties kwamen donderdag 22 november naar Landgoed Verhildersum om terug te blikken op het driejarig project ‘Streekproducten … uut Grunnen’ en vooruit te kijken naar de toekomst van Groningen als Regio van de Smaak.
Onder leiding van projectleider Elles Bulder zijn binnen het programma fantastische resultaten bereikt zoals het samengaan van Groningse streekproductenorganisaties in een nieuwe marketingorganisatie, de uitbreiding van het keurmerk Gegarandeerd Groningen met tien nieuwe keurmerkhouders en de toename van het aantal verkooppunten van Groningse streekproducten. Ook de Waddengroep, die verantwoordelijk is voor het keurmerk Waddengoud, is flink uitgebreid met nieuwe producten, nieuwe diensten en meer arbeidsplaatsen.
Er is een sterk fundament gelegd voor de toekomst van streekproducten in Groningen. Met behulp van een investeringsregeling hebben 22 bedrijven in totaal 765.480 euro geïnvesteerd in de verbetering van hun winkel. Veel verschillende partijen hebben hun betrokkenheid bij de streekproducten getoond en dit biedt kansen voor verdere uitbouw in de nabije toekomst. Ondanks de economische situatie is er steeds meer vraag naar streekproducten. Gedeputeerde van de Provincie Groningen Wiebe van der Ploeg is dan ook vol vertrouwen. “Er is duidelijk behoefte aan meer verkooppunten voor streekproducten in de stad Groningen. De provincie wil deze initiatieven stimuleren”.
Het programma Streekproducten … uut Grunnen is opgezet door de Stichting Streekeigen Producten Nederland (SPN) in samenwerking met de Groningse streekproductenorganisaties en wordt mede mogelijk gemaakt door LEADER, de Provincie Groningen en de gemeenten uit Noord- en Centraal Groningen.